Thursday, November 22, 2012

Det handler for pokker om trafik


Denne artikel blev offentliggjort Markedsføring 9. oktober 2012 i forbindelse med en debat om Facebook reklamekampagne.


KLUMME: Hvis online medier svømmer rundt i en selvfed boble får de ikke nye brugere - og brugerne benytter kun den lille del af mediet, som de kan overskue - indtil de ikke gider mere. Og vigtigst af alt - Facebook får ikke flere nye brugere. Derfor er Facebooks pladderhumanistiske reklamefilm en rigtig god ide. For den fortæller, hvad Facebook også er.

Hvis Facebook havde lavet en social medie kampagne, havde de begået netop den fejl, som de fleste gør ved kampagner i de sociale medier; nemlig ikke at investere i trafik  eller godt indhold til siderne. Men hvis man vil have trafik, skal der også investeres i alt  fra TV, print, banner og Adwords - til PR og direct. For det er himlende selvfedt at tro, at trafik kommer af sig selv, at trafikken “vokser organisk”. Jo nogle gange - ved den helt unikke ide, eller med det unikke produkt. Derfor er internettet og Facebook fuld af digitale gravsten for kampagner, der ikke er understøttet med andre medier - og hele kirkegårde af kampagner, der har været investeret kortsigtet i, og hvor man har sat studenten til at passe Facebooksiden. Sociale medier-kampagner kræver at indholdet er relevant og interessant - hele tiden.

Vi lever i en tid hvor samtlige medier styrtbløder af manglende annonceindtægter og med et forfrossent erhvervsliv, der kæmper for at få gang i salget. Men det kræver investeringer i trafik til websites og ikke kortsigtede gratis crowdsourcing kampagner. Og det kræver, at virksomheder igen får mod til at investere i langsigtede kampagner med et et kvalitativt indhold.

Ja, massekommunikation er sparket hen i hjørnet - og der vil den nok også blive liggende. De dage er forbi, hvor AIDA modellen udløste et sandt tæppebombardement af GRP dreven massekommunikation. Forbrugerne gider dem ikke - fordi de er kvikke og er sultne efter godt indhold. Derfor er content marketing det nye sort. Og derfor benytter de kvikke markedsførere sig af et skakbræt af medier og metoder - for de har lært; det vigtigste er at være alle vegne, at skabe synergi mellem medierne, at skabe interessen - og at opfange den via søge optimerede sider og Adwords på websites og sociale medie sider. De har lært at trafik skal næres og vedligholedes ved hele tiden opdateres med relevant og interessant indhold.

Og tak iøvrigt for at du brugte et massemedie til at sprede Facebook filmen.


Kirsten Dinesen fra FrontPage PR & kommunikation er en af branchens digitale frontløbere, med en lang række integrerede kampagner bag sig. På kundelisten står bl.a CBS, Google, Experian, Agria, IFU, Elance mv. FrontPage arbejder med integrerede kampagner der omfatter PR, dialog løsninger, online kampagner og sociale medier. I 2008 udgav Gyldendal hendes bog Forbrugeren i Førersædet, der var blandt de første bøger om integrerede digitale strategier.

No comments: